Sunday, September 1, 2013

Left-hand accuracy exercice

Today my left-hand is as shitty as my smile during a hangover.
I felt so ashamed of myself that I couldn't help writing an exercice to develop my dumbass left-hand accuracy.

This exercice mixes:
  • right-hand tapping
  • descending hammer-ons
  • slides
  • odds pattern (5 + 3)
  • chromatism

The objective is to play each note clearly and with perfect accuracy, in time, without hesitation and regardless of speed.

Chromatism helps to develop the strenght of each left-hand finger.
It also allows to play a lot of notes at fast tempo...because this is simply fucking cool :)))  #shred

When practicing with a crunch sound, I enjoy letting ring the last note of the pattern before changing string. Just to have more control of the sound and to bring a "grungy" touch.
Ex: bar 2, between A# and B

Have fun




Sunday, August 25, 2013

Dominant seventh exercice

The purpose of this exercice is to integrate several jazz ingredients in improvisation such as:
  • modes
  • triads
  • chord tones
  • rhythm patterns

The basic pattern is applied on a 7 -- m6 resolution, then transposed in fourths.
A7, A7alt, Dm6
D7, D7alt, Gm6
G7, G7alt, Cm6
C7, C7alt, Fm6
F7, F7alt, Bbm6
etc...

  • A7: A dorian b9 mode ( = G melodic minor) is used to get an A7sus4b9 color on A7. Then C# is integrated to mess up with C and D on A7, and bring some kind of ambiguity.
  • A7alt: Bb melodic minor ( = A altered mode) pattern with augmented triads to point out a clear A7(#5) sound.
  • Dm6: the last pattern of Bb melodic minor is used on Dm6 to introduce a short D melodic minor flavor. Then E and B bring a Dm6/9 color on a Dm6 chord.

The 2-bar pattern is to be transposed in 12 keys while using the fourth cycle I started in this exercice.

Have fun





Friday, August 23, 2013

Chroniques d'une vie ordinaire: la Les Paul

Après 3 mois de conversion (sans regret) à la Les Paul et de nombreuses expérimentations, voici quelques idées dont je suis (quasiment) certain:

1)  Pour jouer une Les Paul et être à la hauteur de cet instrument il faut jouer comme un voyou et un dévot à la fois.

2)  Il faut se battre pour chaque note, tout en lâchant prise dans le résultat.

3)  La baffe est en haut et le cri est en bas.

4)  Quand on s'achète une Les Paul, on fait une promesse à soi-même.

5)  Le lait est au nord, le vinaigre est au sud. Entre les deux tout un monde de possibles.

6)  On choisit une Les Paul comme guitare principale non pas parce qu'on le veut mais parce qu'on est prêt.

7)  Jouer une Les Paul est comme écrire un manifeste et l'envoyer avec une lettre en recommandé avec AR. Jouer une Strat signifie...tout le reste.

8)  Quand on a une Les Paul, on en veut une deuxième.

9)  Jimmy Page est le patron.


Saturday, August 17, 2013

New album update - First tune

:

Écriture nouvel album, premier titre terminé.

Je suis très heureux de considérer ma première composition de cet album bouclée.
Il s'agit d'une charmante balade jazz avec une mélodie simple et bluesy, supportée par des harmonies et modulations assez sophistiquées.

Je recherche de plus en plus dans mon écriture un équilibre entre la simplicité et la sophistication. D'ailleurs j'ai toujours été touché dans la musique par cette coexistence. D'une part des thèmes complexes soutenus par un groove basique, d'autre part des mélodies simples qui adoucissent un contexte harmonique très riche ou une section rythmique totalement déjantée.

Cet album sera enregistré en situation live de manière la plus spontanée possible, sans overdubs. Le format sera très probablement en trio guitare, contrebasse, batterie. Un organiste interviendra peut-être sur un ou deux titres.

A suivre...






New album composition, first tune finished.

So excited to consider the first track of my new album wrapped up.
This lovely mid-tempo jazz ballad revolves around a simple bluesy melody, supported by sophisticated and modern harmonies.

As a composer, more and more I'm looking for this balance between simplicity and sophistication.
I noticed that I've always been moved by music pointing out this coexistence. On one hand, highly complex melodies mixed with basic grooves. On the other hand simple melodies soothing sophisticated harmonies or crazy rhythmic environment.

This album will be recorded in live situation in the most spontaneous way, without any overdubs.
The selected format is a jazz trio with guitar, acoustic bass and drums. An organ might be involved in some tunes.

To be continued...


Friday, August 16, 2013

Thursday, August 15, 2013

Pat Metheny-style fluidity exercice

Hi
When it comes to fluidity on jazz guitar, Pat Metheny is the master. His techniques have been pushing guitar forward for decades.

The purpose of this exercice is to strenghten the fluidity in musical statements.

This exercice is freely inspired by Pat Metheny and mixes hammer-ons, pull offs and some slides.
  • The 1st part is based on a simple 4-note pentatonic pattern, transposed in downward major thirds.
  • The 2nd part is a pattern revolving around the augmented scale, transposed in ascending major thirds.

From my point of view:
  • practicing this exercice in clean sound and bridge position is good for picking accuracy,
  • practicing this exercice in distorted sound is good for string skipping accuracy and overall fluidity.